CrossFys Bloggen

Funktionelle øvelser og deres relation til Funktionel Fitness

I takt med at funktionel træning og funktionelle øvelser er blevet et buzz word på sociale medier, er der efterhånden flere og flere holdninger til hvad det egentlig betyder.  Selvom begrebet Funktionel Træning bruges i flæng i trænings- og fitness-miljøet, findes der faktisk ingen endegyldig konsensus omkring hvad funktionel træning eller funktionelle øvelser er, eller

Læs mere →

Hvad er Funktionel Fitness?

CrossFit er de seneste to årtier blevet rigtig populært, men de færreste kender oprindelsen og endnu færre ved formentlig, at CrossFit et træningskoncept og fitnessband inden for en mere overordnet måde at træne på, der kaldes Funktionel Fitness. CrossFit uden tvivl er det mest populære og udbredte brand inden for den funktionelle fitnessverden, men der

Læs mere →

Hvorfor skal du være stærk for at lave gymnastics i CrossFit?

Gymnastics i CrossFit – hvorfor er det vigtigt? CrossFit er en træningsform, der kombinerer elementer fra forskellige sportsgrene og træningsformer. Især Gymnastikken og nærmere bestemt redskabsgymnastikken  danner grundlag for en lang række øvelser der findes i CrossFit. De hyppigste gymnastiske elementer der ses i crossfit kan opdeles på følgende måde: Gulv Handstand pushups, handstand walk,

Læs mere →

Crossfit – er det farligt?

Hvad er Crossfit? CrossFit er en funktionel træningsform hvor hele kroppen trænes. Træningsformen dækker både over styrke- og konditionstræning, vægtløftning og gymnastik. Træningen er bygget op omkring varierende funktionelle øvelser og bevægelser, som udføres med relativt høj intensitet (1). CrossFit er gennem de sidste to årtier blevet mere og mere populært med stadig flere udøvere

Læs mere →

Sådan dyrker du Crossfit og får stærkere ben trods knæ-smerter?

Knæskader et den 3. mest hyppige skadeslokalisation i CrossFit, efter skulder- og rygskader (1)(2). Forskning viser at ca. 13% af alle skader der opstår i CrossFit er knæskader. Så hvad gør man, hvis ens knæ begynder at blive ømme eller gøre ondt i forbindelse med træning? Og hvordan skal man man reagere hvis man begynder

Læs mere →

De 3 bedste tips til at blive en bedre løber

Lockdown gjorde det svært at holde CrossFit og styrketræningen ved lige. Derfor, har vi oplevet at flere og flere, har opstartet eller genoptaget løbetræningen. Og med god grund! Den begrænsede adgang til træningscenteret og sommersolen, betyder at argumenterne for at blive bedre til at løbe aldrig været bedre. Men hvordan skal du gribe løbetræningen an,

Læs mere →
No more posts to show